Inhabilitet
Du er inhabil i en sags behandling i Borgerrepræsentationen eller udvalgene, hvis du har en særlig personlig eller økonomisk interesse af en vis styrke i en sags afgørelse. Vurderingen af, om du er inhabil i en bestemt sag vil altid være konkret og individuel.
Det er alene den generelle risiko for, at uvedkommende hensyn kan få indflydelse på en sags afgørelse, der har betydning for, om du er inhabil. Hvis man vurderer, at du er inhabil i en sag, betyder det altså ikke, at man mistænker, at du vil lægge vægt på usaglige hensyn i behandlingen sagen – blot at du ikke kan deltage i behandlingen af sagen for at undgå, at der kunne rejses en mistanke herom.
Hvornår er du inhabil?
Vurderingen af din habilitet sker alene ud fra den uvedkommende interesses karakter og styrke.
Du vil kunne være inhabil, hvis:
- du har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagen
- din familie eller dine venner har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagen
- du deltager i ledelsen i et selskab eller har nær tilknytning til et selskab eller lignende, der har en særlig interesse i sagens udfald
- du i en anden myndighed har medvirket ved sagens behandling
- Interessens styrke
Det afgørende i vurderingen af, om du er inhabil, er om din interesse i sagen kan karakteriseres som ”særlig”. Det betyder med andre ord, at din interesse i sagen skal adskille sig fra den interesse, som andre må antages at have i sagen. Du vil derfor fx som forælder til skolebørn ikke være inhabil i generelle beslutninger om en ny skolestruktur i kommunen, medmindre du bliver særligt og individuelt berørt.
Sådan gør du, hvis du vurderer, at du måske er inhabil i en sag
Du skal som borgerrepræsentant selv gøre opmærksom på tilfælde, hvor der foreligger forhold, som kan give anledning til tvivl om din habilitet, og hvor du derfor kan være inhabil. Det kan du gøre direkte til det udvalg, hvor sagen er til behandling. Det er en god ide at tage fat i enten din medlemssekretær eller udvalgssekretæren i det pågældende sekretariat, så vurderingen af din evt. inhabilitet kan blive foretaget inden mødet. Hvis du i øvrigt har mere generelle spørgsmål om inhabilitet kan du kontakte juridisk team i BR-sekretariatet via din medlemssekretær.
Det er udvalget eller Borgerrepræsentationen, som tager stilling til, om du er inhabil i den konkrete sag. Hvis du er inhabil, må du ikke deltage i behandlingen af sagen. Du skal derfor gå uden for lokalet under sagens behandling. Det gælder både drøftelser og beslutninger i sagen i både udvalg og Borgerrepræsentationen. Det vil blive noteret i mødeprotokollen, at du var inhabil i den konkrete sag, og at du forlod lokalet under sagens behandling.
Hvis du deltager i behandlingen af en sag, hvor du er inhabil, kan det i yderste konsekvens medføre, at beslutningen ikke er gyldig, og at sagen må behandles igen.
Stedfortræder
Hvis du er inhabil i en konkret sag til behandling på et møde i Borgerrepræsentationen, beslutter den kandidatliste, du er valgt for, om de ønsker, at der bliver indkaldt stedfortræder.
Om habilitet i forbindelse med bestyrelsesarbejde
Du kan være udpeget af Borgerrepræsentationen til at sidde i en bestyrelse for en selvejende institution, fond, selskab eller lignende.
Udgangspunktet er her, at du ikke er inhabil, når Borgerrepræsentationens eller et af fagudvalgene behandler sager, der vedrører denne institution, fond og lign. Det skyldes, at formålet med udpegningen netop er, at du skal varetage kommunens interesser i bestyrelsen, og at der derfor i almindelighed ikke vil være tale om en interessekonflikt.
Der vil dog være en række situationer, hvor du alligevel kan være inhabil. Det kan fx være en sag om en gensidigt bebyrdende aftale af privatretlig karakter mellem kommunen og den pågældende private juridiske person.
Københavns Kommune har lavet en håndbog for bestyrelsesarbejde, som nærmere beskriver det at arbejde i bestyrelserne.
Du finder bestyrelseshåndbogen her
Har du brug for hjælp?
Hvis du er i tvivl, om du er inhabil i en konkret sag, kan du som nævnt kontakte enten din medlemssekretær eller udvalgssekretæren i fagudvalget eller BR-Sekretariatet, som kan hjælpe med vurderingen.