IT

Læs om det IT-udstyr, du får stillet til rådighed og dine muligheder for at få hjælp.

Se mere under de enkelte kategorier

Vis alle

IT-support

Hvis du har brug for hjælp til telefon, iPad eller computer, kan du henvende dig hos Kvikskranken i Parterre 50 (gå til venstre, når du ankommer til Rådhuset ad bagindgangen). Der er åbent hverdage 9-12, onsdage dog 9-14. 

Du kan også altid ringe og få hjælp på tlf. 33666112.

Du har også mulighed for at tilkalde en tekniker og få hjælp, der hvor du befinder dig, så længe det er inden for kommunegrænsen. Du kan tilkalde en tekniker i følgende tidsrum:

  • Hverdage mellem kl. 8.00 og 22.00.
  • Lørdage mellem kl. 9.00 og 16.00.
  • Søndage mellem kl. 12.00 og 22.00.

Endelig har du altid mulighed for at bede din medlemssekretær om hjælp.

IT-udstyr

Mødematerialet til møderne i Borgerrepræsentationen og udvalgene bliver udsendt til dig elektronisk. Du får derfor udleveret en iPad til brug for dit arbejde i Borgerrepræsentationen.

Du kan tilgå din mail, kalender og mødematerialet til udvalgene og Borgerrepræsentationen via din iPad.

Du har også mulighed for at få udleveret en låne-mobiltelefon med et mobilabonnement. Læs mere om det nedenfor under ”Valg af telefonordning”.

Endelig har du mulighed for at låne en bærbar PC, hvis du har behov for det, og derudover kan du låne forskelligt ekstraudstyr - fx printer, dockingstation og skærm. Kontakt din medlemssekretær, hvis du har behov for ekstraudstyr.

Du kan finde en beskrivelse af abonnementerne til iPad og mobiltelefon nedenfor.

Bemærk, at udgifterne til mobiltelefon og IT-udstyr bliver offentliggjort på kommunens hjemmeside

IT-supporten kontakter dig omkring udlevering af IT-udstyr.

Fjernskrivebord

Du kan få adgang til kommunens netværk via Citrix Access Gateway (fjernskrivebord), der etablerer en sikker forbindelse. Det betyder, at du kan se kommunens intranet, mail og kalender samt datadrev fra en hvilken som helst computer.

Klik her for at oprette adgang til kommunens netværk via et fjernskrivebord 

Print

Du har adgang til at printe, fotokopiere og scanne tre steder på Rådhuset:

  • I læseværelset på 1. sal
  • I værelse 7 på 2. sal
  • På loggiaen i BR-salen

Kopimaskinerne er tilsluttet skyprint via printeren OFBRSKY. Det betyder, at dit print-job først printes, når du lægger dit adgangskort til Rådhuset på skyprint-boksen.

Er den nærmeste printer optaget, har du mulighed for at gå til en af de andre printere, der er tilsluttet løsningen og få frigivet dit print. Dette giver dig også en sikkerhed for, at der ikke er andre, der har adgang til dine papirer, da de først bliver printet, når du identificerer dig ved printeren med dit kort. Der er på hver kopimaskine en boks, som du lægger dit adgangskort på for at få dit print ud.

Hvis du har et gammelt adgangskort, der ikke er opdateret med skyprint, kan du kontakte din medlemssekretær, som kan hjælpe med at få det opdateret.

Du kan også altid få hjælp af din medlemssekretær til at printe, fotokopiere eller scanne.

Hvis du oplever problemer med printeren, kan du kontakte IT-supporten i Parterre 50. Du kan også altid ringe og få hjælp på tlf. 33666112.

Beskyttelse af persondata (GDPR)

Som borgerrepræsentant er du ikke omfattet af reglerne i GDPR, når følgende betingelser er opfyldt:

A. Personoplysningerne behandles som led i varetagelsen af dit hverv som kommunalbestyrelsesmedlem

B. Du benytter kun din BR-mail

C. Personoplysningerne behandles digitalt

D. Personoplysningerne deles kun med andre BR-medlemmer

Formålet med undtagelsen fra GDPR er at sikre, at kommunalbestyrelsesmedlemmer har et fortroligt rum til at kommunikere om kommunalpolitiske emner, herunder om personoplysninger, som kommunen ikke er berettiget til at tilgå.

Læs mere om reglerne og læs om databeskyttelse i hverdagen i publikationerne nedenfor. 

Valg af telefonordning

Du får som borgerrepræsentant tilbudt at få udleveret en låne-mobiltelefon med mobilabonnement. 

Når du får udleveret mobiltelefonen, skal du beslutte dig for, om du kun ønsker at bruge den til tjenestebrug eller om du også ønsker at bruge den til privat brug. Læs nedenfor om de to ordninger.

Tjenestetelefon kun til brug relateret til varetagelsen af dine kommunale hverv 

  • Du må ikke bruge mobiltelefonen til privat brug
  • Du bliver ikke beskattet af tjenestetelefonen.

Fri telefon til både tjenesterelateret og privat brug 

  • Du må bruge mobiltelefonen til privat brug inden for det gældende abonnements rammer.
  • Du bliver beskattet af fri telefon. I 2024 udgør beløbet 3.200 kr.

Får du stillet fri telefon til rådighed af flere arbejdsgivere, skal både Københavns Kommune og den anden arbejdsgiver indeholde A-skat og am-bidrag. Skattestyrelsen sikrer, at du kun bliver beskattet én gang og maksimalt af beskatningsbeløbet.

Hvis du holder orlov

Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver forhindret i at varetage dine kommunale hverv og derfor går på orlov, så kan kommunen ikke afholde udgiften til en tjenestetelefon til dig. Du må derfor ikke bruge den under din orlov. Det gælder både, hvis du kun bruger telefonen som led i varetagelsen af dine kommunale hverv, og hvis du også har valgt at bruge telefonen privat. 

Hvis du har valgt at bruge telefonen privat og derfor bliver beskattet af din private brug af tjenestetelefonen, skal du være opmærksom på, at beskatningen fortsætter under din orlovsperiode, hvis du ikke afleverer telefonen hos din medlemssekretær eller vip teamet. Det sker, fordi det afgørende for, om man skal beskattes er, at man råder over telefonen, og ikke om man anvender den.

Hvis din orlov varer mere end tre måneder, så skal du aflevere din telefon.

Læs mere om orlov her. 

Abonnementer

Mobiltelefon

Du kan frit ringe og sende sms’er i Danmark, EU og Norden, så længe, du ringer eller skriver til et dansk nummer. 

I telefonabonnementet er inkluderet 50 GB data, inklusiv 20 GB data i EU og Norden om måneden.

Hvis du rejser udenfor EU og Norden, anbefaler vi, at du begrænser brugen af tale, sms og data, og at du i stedet benytter din telefon, når du har adgang til en sikker WIFI-forbindelse. 

Ovenstående gælder både, hvis du har en telefon til tjenestebrug, og hvis du har en telefon til både privat- og tjenestebrug. Læs mere om de to telefonordninger i fanen ovenfor. 

IPad

I iPad-abonnementet er tilknyttet 50 GB data, inklusiv 20 GB data i EU og Norden om måneden. Hvis du rejser udenfor EU og Norden, anbefaler vi, at du benytter din iPad, når du har adgang til en sikker WIFI-forbindelse. 

Bemærk, at udgifter til telefon og iPad bliver offentliggjort på kommunens hjemmeside.