Information om valgaftenen på Københavns Rådhus - Kommunalvalg 2025

Læs om de praktiske forhold på Københavns Rådhus og om muligheden for bistand på valgaftenen/natten for opstillede partier og kandidater.

Adgang til Københavns Rådhus

Under selve valghandling vil Rådhushallen være åben for stemmeberettigede vælgere og borgere der ønsker at tilse, at optællingen forløber efter reglerne.

Trapperne vil være afspærret og der vil være opsat skilte før, under og efter valghandlingen.

Adgangsprocedurer vælgere

Vælgere skal benytte hovedindgangen mod Rådhuspladsen. Indgangen vil være bemandet med rådhusbetjente.

Grundet risikoen for valgagitation må der ikke uddeles valgmaterialer i og omkring Rådhuset.

Adgangsprocedurer medarbejdere

Medarbejdere og politikere henvises til at bruge bagindgangen.

For at sikre, at valget kan afholdes i trygge rammer for vælgerne, må man ikke tage ophold på balkonerne og søjlegangen, hvor der er udkig ned til valghandlingen i hallen.

Adgangsprocedurer for gæster

Gæster henvises til at bruge bagindgangen.

Gæster skal have et gyldigt formål fx funktioner ved forhandling for konstituering eller møder på Rådhuset.

Gæster skal være i følgeskab med en til Rådhuset tilknyttet person eller valget fx kandidat eller medarbejder.

Adgangsprocedure for pressen

Hvis du vil læse mere om adgang for pressen og medieområder, kan du læse Kultur-og fritidsforvaltningens orientering (ritzau.dk)

Lokaler på valgaftenen

Der er for opstillede partier og kandidater, mulighed for at få adgang til lokaler på rådhuset på valgaftenen.

Henvendelse om lokaler sker til Borgerrepræsentationen Sekretariatet på e-mail til brsek@kk.dk eller ved henvendelse i sekretariatet på Københavns Rådhus, 2. sal værelse 9.

Forplejning på valgaftenen

Til brug for kandidater og andre i tilknytning til KV25 er der på valgdagen og i løbet af aftenen let forplejning bestående af kaffe, te, sodavand og snacks.

Det vil være til rådighed i værelse 24 på 2. sal og i værelse 11 på 1. sal.

Hjælp på valgaftenen

Opstillede partier og kandidater kan modtage vejledning om valgteknik og juridiske spørgsmål på valgaftenen/natten af Borgerrepræsentationens Sekretariat.

Borgerrepræsentationens Sekretariat kan op til valget og på valgaftenen/natten kontaktes på 2. sal værelse 9 eller på e-mail til brsek@kk.dk.

Der vil desuden i lokaler udlånt på valgaftenen fremgå en oversigt over kontaktoplysninger herunder telefonnumre til Borgerrepræsentationens Sekretariat, til Kultur- og Fritidsforvaltningens pressetelefon og til rådhusets vagthavende.